Bismillahirrahmanirahim..
Alhamdulillah, masih diberikan nafas oleh Allah untuk menginsafi akan dosa lampau, dosa hari ini dan dosa akan datang.. Selawat dan salam buat kekasihNya, Nabi Muhammad s.a.w.. pembawa rahmat seluruh alam.

Ahad 23 Januari pagi bertolak pulang ke kampung Melaka.
Macam biasa, 1 van dengan 1 kereta.. dulu-dulu masa tak masuk umur mengundi lagi, boleh la semua naik 1 van.. la nie, kalau kami 7 beradik dengan mak ayah naik sama jugak.. alamat, jadi sardin cap ayam.. hehe.. :D

Sebelum bertolak, ayah pesan.."Hati-hati.."
Dah biasa dah ayah pesan..tapi aku rasa lain macam lak.. tak sedap hati orang kata..
Btw, go on..baca doa naik kenderaan.. then, ayat kursi.. mudah-mudahan semuanya selamat..

Perjalanan lancar.. area KL memang kosong gile jalan.. laporan trafik board digital kt highway, semua lancar.. Raya cina merangkap cuti umum.. biasa la tu..~
Lepas sempadan demi sempadan,
Dari KL- Negeri Sembilan - Melaka..
Alhamdulillah..
Dah keluar highway masuk jalan biasa..
Sampai Jalan Bukit Katil, sesak sket.. yela da masuk jalan kecik..lagipun pukul 10 lebih, orang dah mula ramai keluar rumah.. dan masa nie la aku tak jangka aku jadi saksi satu kemalangan maut.

Sekilas aku nampak sorang perempuan, bawa motor jenis EX5.. lalu tepi kereta kitorang.. lepas 2 ke 3 meter lepas kereta tetiba aku nampak dia dah terpelanting dengan signboard kedai makan kt tepi jalan.. tertiarap, muka telangkup atas jalan, sekali bergerak pahtu senyap..

Terus parking emergency tepi jalan, aku ngan adik 3 orang sekali pegi kat perempuan nie..
Tak nafi, aku cuak!
Telefon 999.. tapi aku tak tau nak report lokasi tepat.. so, bagi kat adik yang aku nampak memang orang situ je..dia la bagitau the rest report..
Back to that accident ladies, kalau dia bergerak ble gak pangku ke papah letak tepi jalan sket.. nie senyap..pahtu, darah membuak-buak keluar dari helmet..paling tak leh lupa..adik aku tanya,

"Akak, tu apa kat jalan tu? daging-daging dia ke?"
Allah..tulusnya soalan kau dik.. aku dah kembang tekak dah..tak lama pahtu,

"Akak, tu.. tengok tu...otak dia kt tepi motor!"
Astaghfirullahal'azim...betul.. otak dia terkeluar..
Then baru aku perasan, ada visor helmet kat kaki aku..Oo, my..
Helmet dia plak retak2.. aku tak dapat bayang muka dia yang terlangkup tu cmne kalau diterbalikkan.. Allahu Rabbi...
15minit pahtu, ambulans sampai..
Kematian disahkan.. forensik tanpa perasaan kutip segala organ yang bersepah atas jalan tu..
Jabatan Pertahanan Awam (JPA) sampai..


Pahtu seorang lelaki sampai, melintas jalan tergesa-gesa.. buka penutup mayat dan lembik terus badan dia.. 2-3 orang pegawai JPA tenangkan lelaki nie yang dikenalpasti sebagai suami kepada perempuan tersebut.

Polis trafik plak sampai.. Jalan mula sesak dengan orang yang berhenti dan nak tengok kejadian.

Aku dengan adik-adik masih stay sebab untuk aku nak tau prosedur kalau kat luar cmne.. kes aku pernah tengok dan handle masa jadi MPP dulu kecik je.. Motor masuk bawah kereta dekat simpang empat KTC, paling teruk.. tapi itu pun boleh bangun lagi orangnya..
Let say accident kat UTM, call Bahagian Keselamatan pahtu Pusat Kesihatan..
Kalau kat luar plak.. call 999 sahaja bagitau lokasi dan keadaan..polis sampai, ambulans sampai..

Dah pukul 11 lebih, mak ayah aku bape kali call.. adeii.. mesti la risau kan.. tapi memang aku takleh nak pi.. tak lama, polis datang kat kitorang.. minta ikut pegi balai, jadi saksi..




Lama kot sangkut kat balai.. dari pukul 12pm report kat kaunter.. tunggu inspektor yang lama tu.. dekat pukul 3 lebih baru keluar balai.. macam aku plak yang bersalah dok lama2 kat balai..
patutla ramai takmo jadi saksi..leceh..huhu..
Kalau sistem cepat takpe, sebab yang amik keterangan semua orang lama.. nak menaip tu yang tak larat sket tunggu.. btw, kita sebagai orang awam kena bantu polis dan keluarga mangsa untuk memudahkan urusan mereka.. kita bagi la kerjasama sebaiknya apa yang termampu ye..

Dari laporan hospital, inspektor tu kata mangsa kejadian seorang perempuan Melayu, berusia 19 tahun, sudah berkahwin dan mempunyai 4 orang anak.. Keluarga mangsa memaklumkan mangsa sebenarnya terlewat ke tempat kerja pada pagi kejadian tersebut. Dari analisis inspektor tu bagitau kat aku, motor dibawa laju, memburukkan keadaan bila jalan licin sebab lepas hujan dan kedudukan signboard persendirian kedai makan yang diletakkan terlalu hampir dengan jalan telah dikenalpasti sebagai antara punca kejadian.. jadi, kalau kena dakwa untuk kes nie, pada pandangan aku.. mungkin orang kedai tu.. itu pun, kalau ada dakwaan la..
Lepas tengok accident nie, aku jadi cepat nervous.. ada trauma sket kot.. Ingatan untuk aku yang suka merempit gile gaban laju.. untuk semua juga, moga kita lebih berhati-hati di jalan raya.

Memandu melebihi had laju sepakat para ulama mengatakan bahawa itu satu dosa. Jadi, itu bukan sunah. Berani mati di jalan yang lurus (di lebuh raya) amat beza dengan berani mati ‘di jalan’ yang lurus (mati syahid, mati dalam iman dan ibadah kepada Allah).  -Ustaz Pahrol Mohd Juoi- 
Kita pun tak tahu di mana dan bagaimana penghujung usia kita.. Moga diberi kekuatan dalam bermujahadah untuk meningkatkan amal ibadah..mudah-mudahan kita Allah masukkan ke dalam golongan hamba yang istiqamah dalam melaksanakan ketaatan padaNya dan untuk akhirnya meninggalkan dunia fana ini dengan pengakhiran yang baik (husnulkhatimah)..InsyaAllah.

p/s: Mohon sedekahkan Al-Fatihah buat dia yang pergi..

2 comments:

speechless...Allah Maha Besar..taku2..

xde gbr otak tu ker?

Post a Comment