Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah dan Yang Maha Mengasihani..
Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah s.a.w.. para sahabat, ahli keluarga baginda, juga seluruh umat yang mengasihi baginda.

Tersenyum memandang yang aku tinggalkan..
mungkin pedih, mungkin sedih.. tapi itu yang terbaik..

Memang kita tidak dapat menanggung semua, ada yang perlu kita terus kuat untuk membawanya.. dan ada yang terpaksa kita lepaskan.. itu adalah terbaik untuk kita dan terbaik untuk mereka..

Pujuklah aku dengan madah apa pun, tak mampu menenangkan.. hanya ini sahaja..

".. boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Surah. Al Baqarah:216)

Yep, kita juga tidak mampu menidakkan pandangan manusia pada kita.. sedangkan kita juga punyai pandangan kepada manusia lain.. baik atau tidak, itu terpulang..

Penerimaan kita atas kritikan mahupun pujian manusia adalah cara untuk Allah audit keikhlasan kita dalam setiap perkara yang kita lakukan.. Memang keikhlasan tidak dapat kita nilai, tapi kesannya dapat kita rasa.

Andai kita ikhlas, siap menimbang baik buruknya.. lebih manfaat dari mudaratnya.. InsyaAllah apa sahaja pandangan orang pada kita, kata-kata orang pada kita dan kita yakin dengan jalan pilihan kita.. takkan memberi kesan pada keputusan juga tidak mengubah apa yang ingin kita lakukan.



Nota dari hati: Aku sentiasa mendoakan yang terbaik buat kalian.. :)

2 comments:

insyaAllah..kakakku ikhlas..

mungkin ada hikmah menanti umi jauh dihadapan~ Biar kaki terus melangkah. Mahu berlari pun xpe ^^. Asal hati tidak terus pedih terluka.

Post a Comment