Bismillahirrahmaanirrahim.
Assalamu'alaikum wbt....^^

Haitz! Salam 29 Syawal.... Di hujung minggu yang leasure ini...saje je nak cerita-cerita....ermmm, ada dua cerita yang saya nak kongsi...tak best la 'quote' cerita orang..sebab saya yang bercerita, saya cerita saya punya cerita je lerrr.....

*poyo*

Okies, cerita-cerita nie adalah berkaitan dengan persediaan untuk menghadapi sesuatu dan pengajaran yang boleh di ambil darinya :)

(macam tengah masuk pertandingan story telling plak..huhu)

Cerita saya no.1

Ketika tahun pertama di kampus, saya nie macam kanak-kanak extra oxytocin. Kalau teringin nak tau antara gejala-gejalanya adalah seperti dalam contengan ini, BUSY KER??

Hostel berkonsepkan bilik persinggahan. Meraban sana sini... tup..tup...peperiksaan akhir.
Fuh, kalut tak terkata mak...~

Subjek pertama adalah Basic Electrical Engineering. Carry mark rupa wajib sedut inhaler..semput....atas kesedaran itu, malamnya saya membancuh nescafe 3 in 1.. dan melakukan sesi brain teaser ke atas diri sendiri dengan cubaan menyerap segala nota-nota selama semalaman untuk diluahkan pada jam 9 paginya.


Ready, umi? Ya. Itu jawapan saya 30 minit sebelum menjejak kaki ke dewan peperiksaan.

Bila dapat paper..
Dari start jawab, mula dah dahi berlipat-lipat kerut.
"Eh, aku ada baca nie...tapi start mana ek..okay..err, apsal rasa macam chapter kat belakang nie masuk solution sini plak?betul..betul.. ehh, betul ke nie..lain macam je...erk?hadoi la......"

Kemudian blank.
Submit dengan jawapan lompong-lompong...lukis circuit gedabak-gedabak...saje nak show off kt lecturer... ada jugak la menjawab...eheh.. =.="

Cerita saya no.2

Let say, esok test english. Situasi sama untuk test secara oral mahupun writing.
Maka satu hari sebelumnya, saya akan berusaha sungguh-sungguh baca reader digest ke, paper the sun, the star, the moon, the sky the..the...the........the best is reading DICTIONARY. (^___~)

Baca kuat2 dan penuh lancar dan cubaan sebutan yang paling tepat makhrajnya...dengan harapan esok akan dapat speaking seperti lancar seperti yang saya baca ketika itu.

Esoknya?
Vocab sama jugak yang berulang-ulang.. vocab sedia ada, sebijik sebelum semalam... tak keluar mana pun vocab power mantop-mantop macam dalam reader digest dan segala paper tuuu...rupa 'hafizah' dictionary?jauh sate dari kuah kacang~

Agak-agak sape ada buat perangai macam saya nie ek?
Hoho.

**************************************

Pertama.
Maaf, kesibukan dengan program luar akademik seperti yang dicontohkan dalam entry " BUSY KER?? " tidak saya letakkan sebagai punca kekalutan dua cerita di atas.. cuma khilaf saya tidak menggunakan ruang-ruang masa yang masih bersisa untuk lebih dimanfaatkan kepada perkara sewajarnya.

Keduanya.
Pada saya, output atau hasil akhir yang kita dapat adalah di'beli' dengan harga usaha yang kita 'bayar'.. Contoh analogi nak beli aiskrim, dalam poket ada lima posen..hulur kat pakcik kedai tu takkan dapat beli aiskrim cornetto royale black forest pulak kan?`yang dapat kita beli ialah aiskrim Malaysia perisa asam boi..nasib ler..Ha, nampak tak? Kalau persediaan kita last minute, secara normalnya output yang kita dapat adalah output bernilai last minute. Kebiasaannya output adalah kurang sempurna dan kita rasa kita boleh dapat lagi baik dari tu sebenarnya. Hmm...rugi lah bagi yang mensia-siakan masa..

Ketiga.
Persediaan yang paling penting adalah persediaan bekalan kita di dunia ini untuk menghadapi kehidupan akhirat nanti. Gulp!

0 comments:

Post a Comment