Bismillah wal hamdulillah..
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera.

Selamat hari khamis. Hari nie macam-macam mood ada.





Macam arrow kat atas nih. Ada masa rasa kena tolak-tolak.
Redha je.. ada masa kena BERTAHAN.. tunduk ke bumi sambil berharap pada Allah Yang Maha Tinggi. ada masa bingung dengan perkara yang membelenggu diri.. tapi terus berusaha selagi merasa sedar akan tanggungjawab yang wajib dilunasi.

Satu masa, menulis ini menjadi kepuasan untuk saya. Tak menghairankan sebenarnya sebab diari harian semenjak saya masih di sekolah rendah masih tersimpan rapi. Ketika itu, segala yang saya rasai hatta mimpi memasak dan periuk senget pun saya catatkan.

Tapi maaflah, semuanya berkaitan hati dan perasaan. Takde lah nak catat masalah politik semasa ataupun pergolakan yang berlaku di peringkat nasional mahupun antarabangsa. Eheh.

Sesetengah orang muak atau menyampah atau rasa offended atau rasa apa-apa yang tak menyenangkan pada orang yang sikit-sikit nak cerita pasal hati dan perasaan nie. Untuk saya, saya rasa menulis dengan apa yang saya rasa adalah satu kepuasan dan satu penghargaan untuk diri saya sendiri. Menunjukkan kepedulian pada diri saya sendiri.

Dengan itu, saya lebih rasa yakin untuk 'membawa' diri saya ke mana-mana kerana saya tahu di mana tahap saya, saya tahu di mana kemampuan saya, apa yang saya mampu tanggung dan apa yang tidak. Dengan peduli pada diri, dengan tahu apa isi hati saya sendiri..apa kesukaan saya, apa kebencian saya, yang membuat saya gembira, sedih, menyampah, kecewa, marah dan segala rasa yang lain..

Ada satu perkara yang perlu saya hati-hati, bila rasa terlalu memikirkan tentang diri sendiri ialah timbul rasa syok sendiri atau bajet bagus. Jadi, kena berpada-pada juga la bila nak fikirkan tentang hati dan perasaan diri sendiri.

Dan..yep, hanya kita yang boleh rasa dan tahu apa yang sebenar-benarnya dalam hati dan diri kita. Orang lain tidak akan mampu faham sekalipun kita jelaskan dengan segala bahasa lisan yang ada. sekalipun sehari-harian bersama dengan kita..

Kerana itu juga, saya belajar..apa pun yang dikata, apa pun yang dipersoalkan pada saya, tak semua perlu dijawab. Diam itu jawapan yang terbaik. walaupun dalam hati..


Tapi tu satu masa dulu. Sekarang, saya semakin sukar meneka apa rasanya isi hati saya sendiri. Saya rasa kehilangan.

Oh Allah.. Seolah-olah, hari saya berlalu, berlalu dan berlalu..tanpa saya nikmati apa rasanya. Metaforanya, kalau dulu saya rasa gula itu manis tapi kini saya bingung apa rasanya.
kalau angin itu damai, saya hanya akan lihat tudung saya terbang-terbang. Fiu!

Senyum. Senyum. Senyum.

Perlahan-lahan, saya akan dekati semula hati saya. Mungkin ia sudah terlalu lama terabai tak dipeduli. Ah, tiba-tiba rindu untuk bermenung di tepian tasik seorang diri hingga mentari memancarkan sinarnya..


..::   ::..

I am smiling at myself today
There's no wish left in this heart
Or perhaps there is no heart left
Free from all desire
I sit quietly like Earth
My silent cry echoes like thunder
Throughout the universe
I am not worried about it
I know it will be heard by no one
Except me.
  
-rumi-

..:: ::..

0 comments:

Post a Comment