Bismillahirrahmaanirrahiim
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.
Selamat hari jumaat yang berkat! :)

Tengah mengejar dateline writing journal merangkap paper conference untuk supervisor bawa ke Jepun pertengahan Disember nie. Supervisor minta submit pada beliau untuk review sebelum hujung bulan nie. Kalau ikutkan working hours, hari nie..tapi saya ambil literally, hujung bulan adalah pada 30 November, maksudnya hari ahad. hehe..tiga hari lagi okeh..cari-cari mood jap selepas beberapa hari nie mood agak tercalar..kui3.. :p

Apa cite mood tercalar nih?
Minggu nie rasa survival tahap tinggi dah kot. Pagi tadi klimaks.
Kira duit syiling..haha..
Tapi ada satu perasaan manis terselit dalam memori.

Balance duit syiling dalam simpanan selepas tukar dekat kedai runcit Kayatri
:D

Bulan nie bajet lari habis.
Roadtax kena renew. Masa tu awal bulan. So, bayar je la..sebab malas nak fikir lagi kalau tangguh-tangguh. Sebenarnya lupa nak discuss dengan encik suami. Maka konflik pertama berlaku di situ.

Encik suami baru start kerja di UPM, gaji belum masuk lagi.
Jadi, bulan nie survive dengan elaun student saya. Rasa confident je sebab selain elaun student, saya memang sentiasa back up dengan duit saving yang rutin simpan setiap bulan.

"Kenapa tak bincang dulu..pandai-pandai je buat keputusan sendiri?"tazkirah encik suami bila tau saya dah bayar duit roadtax. Jumlah renew roadtax tu separuh dari elaun student saya.

Lepas kira-kira dengan duit saving, rasanya ok je. Dan berjaya juga la meyakinkan encik suami,

"Belanja bulan nie cukup, insyaAllah.."pujuk nak sedapkan hati.

Minggu pertama, kedua, ketiga..tak rasa apa sangat.
Minggu nie..so serious..saya dah terkalut dengan kata-kata sendiri. Memang bersungguh cari kat mana rasa pernah selit-selit duit. Isnin, selasa, rabu..

Petang khamis saya dah termenung. "Kenapa elaun bulan nie tak masuk-masuk lagi?"
Jangan kata la nak writing ke apa kan..serabut kepala nie.

Pagi jumaat, pagi tadi..sama-sama kira duit syiling dengan encik suami sambil tersengih-sengih. Rasa kelakar tapi rasa sweet.

"Abang dulu pun pernah tukar duit syiling kat kedai.."

Takpe la tak kaya duit pun sekarang nie..dapat senyum sama-sama dalam susah dengan encik suami pun dah rasa sangat senang..eceh~

Alhamdulillah, barang dapur dengan barang cik adik Asiah bulan lepas memang dah cover sekali bulan nie dengan duit gaji encik suami sebelum dia berhenti kerja. Belanja harian dengan minyak kereta je la kelam-kabut sikit. Lepas tukar duit syiling, pegi Petronas isi minyak.

"Nak check duit tak?"tanya encik suami.
"Takmo, merajuk dah dengan elaun nie..err..tapi takpe la..abang pegi la check.."

Keluar Petronas, tersenyum dari jauh encik suami dan tunjukkan balance.

"Alhamdulillah..yeay..da masuk elaun.."

Okeh, macam orang marathon tu, habis semput akhirnya sampai ke garisan penamat.
Lega. InsyaAllah bulan depan kembali seperti asal.
Duit saving perlu top up semula dan gentle reminder to myself, sebelum belanja discuss dengan encik suami. Walaupun orang kata, duit masing-masing tapi kita hidup suami isteri sama-sama..bila masa encik suami dapat gaji lagi awal, dia dahulukan duit dia bayar apa-apa yang kena bayar dulu. Bila elaun saya masuk, guna duit saya pulak untuk urusan-urusan yang berbaki. Pusing-pusing camtu la..kalau bertukar kerja pulak, plan kewangan dua tiga bulan sebelum tukar kerja. Kitorang buat tapi plan terlari sebab saya la nie..hoo..maaf encik suami..sobsob.

Pengajarannya, bagi saya yang penting, kena rancang dan bincang sebelum buat keputusan/bertindak. Kewangan sangat penting dalam rumahtangga. Rancang dan bincang tu nak elak konflik. Kalau konflik sebab kewangan nie kes berat juga sebab umum dah tau kan antara punca penceraian yang paling tinggi disebabkan oleh faktor ekonomi, faktor kewangan.

Kalau takde duit atau duit cukup-cukup tapi dua-dua suami isteri keep on rancang dan bincang..masing-masing faham keadaan semasa dan bersedia menghadapi dan selesaikan sama-sama, it's ok tak konflik insyaallah..yang masalah kalau masing-masing buat haluan sendiri atau salah seorang jenis tak peduli. Lepas tu, bermasalah besar nak uruskan kewangan semasa dalam rumahtangga. Nak bayar bil, belanja dapur, sewa rumah, duit minyak, itu ini..sama-sama la fikir dan meringankan beban kewangan antara satu sama lain supaya tak berkonflik dan kasih sayang sentiasa bersemi..

Eh, dah la membebel umi. ko bukan ada background ekonomi pun..kwang3..just my dua posen. Mau kena perli sedas dengan encik suami nie karang. 'Writing' kat blog boleh pulak panjang-panjang. Writing journal mengeluh tak siap-siap..hihi..belajar rajin-rajin ye semua..nanti dah ada expertise, bukan fikir untuk tingkatkan ekonomi rumahtangga je..mudah-mudahan dengan ilmu kita nanti dapat meningkat ekonomi ummah juga. Amiin.. :)

Ok..sekian saja di sini.
Wassalam.
^_^

0 comments:

Post a Comment