Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, selasa lepas discharge dari Hospital Ampang kerana 'missed miscarriage'. Jeling-jeling kat buku pink catatan yang doktor tulis begitulah..lepas habis jeling tu baru google apa la maksudnya missed miscarriage nie..hehe..

Ok, missed miscarriage nie kalau dialih bahasa dikatakan sebagai keguguran yang tidak disedari/keguguran spontan/keguguran terlepas. Macam-macam la translation ye..dari pembacaan saya, diagnos ini selalunya dibuat apabila scan dilakukan, janin dapat dilihat tetapi tiada degupan jantung dapat dikesan.

Macam mana mulanya? Hmm..tengahari ahad start bleeding. Petang bleeding semakin banyak dan terus ke emergency Hospital Serdang. Memang saya dah terfikir mungkin keguguran sebab bleeding banyak. Doktor scan, bagitau janin dah takde heartbeat.

Ok, saya cuba tak sedih tapi air mata macam musim tengkujuh pulak. Bukan apa, saya masih terbayang hari isnin minggu yang sama baru lepas monthly check up di klinik kesihatan dan nampak sendiri doktor tunjukkan degupan jantung baby yang baru terbentuk tu..hari nie baby cuma kaku dalam kantungnya..ops..opsss..fuh!no..no..it's ok..it's orite.. :)

Anyway, doktor kata dia tak boleh confirmkan keguguran telah berlaku atau tidak..jadi dia akan panggil doktor pakar O&G untuk check semula. Bila contact doktor pakar O&G, doktor tersebut sedang bertugas di bilik pembedahan. Jangkaan mungkin tengah malam baru habis. Jadi, doktor emergency tu bagi walk in appointment di klinik pakar O&G jam 9 pagi esoknya hari isnin. Pesanan doktor sebelum pulang, datang segera ke emergency semula sekiranya bleeding semakin bertambah banyak.

Pagi isnin pulak dah mula terasa contraction macam nak bersalin dulu. Sebenarnya dah redha dah, rasa memang betul dah gugur sebab keluar blood clot dan bleeding bertambah banyak. Dah sampai di Hospital Serdang, risau pulak nak tunggu di klinik pakar, kot 'terbersalin' pulak kat ruang menunggu..jenuh..hehe..jadi, ke emergency semula.

Pagi tu je rupanya ada lagi dua pesakit yang keguguran. Sama-sama la tunggu turn..huhu.
Doktor pakar O&G datang untuk check dan sampai turn saya masuk bilik scan. Result yang sama seperti semalam, no heartbeat.. missed miscarriaged.

Doktor bagi dua pilihan. Pertama, janin keluar naturally cuma berisiko kalau janin tak keluar sepenuhnya. Kedua, cuci rahim. Bincang-bincang dengan encik suami, ok lah..kita pilih je cuci rahim. tapi kalau nak cuci rahim kena masuk wad. Check wad, penuh. Doktor bagi pilihan lagi, boleh refer ke hospital lain. Saya pilih Hospital Ampang. Selesai doktor buat surat refer, kami pulang ke rumah sebentar dan bergerak ke Hospital Ampang kemudiannya.

Sampai Hospital Ampang, saya diminta ke PAC sebab nurse tu tengok saya dalam kesakitan. PAC tu ialah ruang assessment untuk pesakit nak bersalin. Doktor check dan terus keluarkan janin sebab katanya janin dah nak keluar..sebab tu sakit sangat. Unfortunately not in proper position..doktor just guna macam penyepit (sorry tak tau nama sebenar..playar saya tau la..kuikuikui) untuk tarik dan keluarkan janin tu. Lepas tu saya diberikan suntikan untuk mengecutkan rahim. Satu jam selepas itu, doktor akan scan semula dan saya akan dibenarkan pulang sekiranya tiada sebarang komplikasi. Maksudnya pulang tanpa perlu melalui prosedur cuci rahim.

Tapi sebaliknya yang berlaku, bleeding sangat banyak. Dalam tempoh satu jam, tiga kali saya perlu menukar pakaian hospital. Fresh blood penuh katil. Huu..lepas bersalinkan Asiah pun tak sebanyak tu. Doktor scan semula, rahim masih tebal dan pendarahan banyak. Doktor decide admit ke wad. Malam nanti repeat scan.. kalau masih sama keadaannya, cuci rahim (d&c) perlu dilakukan.

Admitted
Seboleh-bolehnya saya tak mahu melalui d&c walaupun diberi ubat bius supaya tak rasa sakit. Berdebar-debar tunggu masa repeat scan. Masa tu la, nurse datang bagi baju untuk masuk bilik bedah, tagging katil berpuasa dan kain ganti. Haishhh..letak hujung-hujung katil tu..seriously takmo pakai.

Tag puasa, baju masuk bilik bedah dan sehelai kain pink bersih.
Tak dilupakan bear comel pengubat rindu kat Asiah :p

Lebih kurang pukul 11pm, repeat scan. Alhamdulillah, rahim dah mengecut, bleeding masih ada cuma tak seteruk petang tadi. Doktor kata tak perlu d&c, kiv discharge, confirmkan repeat scan sekali lagi esok pagi.

Alhamdulillah! :D

Esok pagi, repeat scan, doktor confirm boleh discharge. Alhamdulillah..^^
Jumpa Asiah terus peluk kuat-kuat. rinduuu..

Setakat nie, alhamdulillah, saya dan suami terima dengan redha..sebab setiap ketetapan yang berlaku tu Allah tau yang mana terbaik untuk kita kan..tak ditimpa musibah melainkan sebab Allah nak berikan kebaikan untuk hambaNya. Ada rezeki lain tu..bak kata labmate saya dari Palestin.."You are 26 years old..MasyaAllah..you have longer time to have a lot of children insyaAllah.."

Hehe..bak kata doktor pulak..
"Rezeki anak sulung awak dapat kasih sayang dan menyusu lagi lama.."

Yep, apa pun bersyukur dengan apa yang ada dan apa yang tiada. Hikmah Allah itu Maha Luas. Bersyukurlah!

^_^

5 comments:

sabar ye kak

Kak ummi kuat tahap saiya ke 7,insyaAllah. 💪💪💪

Moga Allah gantikan y lebih baik lagi utk akak.
Sampaikan salam pd asiah ye. 😘

Assalamualaikum...

Awak...kak Hasni ni, tak tau pulak awak ade blog :)

Takpe...Allah know best for you. Jemput2lah ziarah blog akak ye?

Suami awak keje kat jabatan mana? Sebagai apa?

Terbaca blok aka ni.. kes sama mcm yg sy alami.. sedih...

Brape mggu ni kak?

Post a Comment