Bismillahirrahmaanirrahiim.
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera.

Update blog pulak hari nie..Cerita kat fb, panjang sangat membebel, macam tak comel je..hehe..^^

Lepas solat zohor tadi sembang-sembang dengan akak labmate, luahkan pada dia..saya rasa saya punya Master nie ramai sangat orang tolong..dari mula apply, sampai sekarang dah sem 4, insyaallah last sem nie.

Akak tu respon,
"Haa, itu nasib baiklah.."

Yep, betul nasib baik.. :)
Contoh, semalam saya jumpa akak student PhD di UM..tak pernah kenal dan first time jumpa, akak labmate kenalkan. Hajatnya untuk berbincang dan bertanyakan pandangan tentang masalah yang saya hadapi dalam kajian yang sedang dilakukan.

Selepas mendengar penjelasan saya, akak tu kata,
"Cuba buat method moving average guna Labview.."

Method tu saya tak pernah apply. Terus respon,
"Akak..tolong ajarkan saya macam mana moving average tu ye.."

Nah,
Akak tu tolong buatkan terus. Lengkap dan berfungsi tanpa satu pun error.


Gambar part of programming yang akak tu buat. Bagi saya complicated. Mungkin tak perlu explain, tapi macam nak bagitau jugak..hoo.. :D

Method nie guna untuk compress data. Perlu extract satu-persatu kombinasi signal sedia ada dan proses untuk kurangkan jumlah data yang terlalu banyak kepada jumlah yang diingini.

Tak sampai setengah jam siap dan memang masa tu saya agak rushing nak pick up encik suami di ktm dan nak ambil Asiah di rumah pengasuh. Timing just nice. Untuk kebolehan programming nie, truly adore her.

Dalam perjalanan pulang, terselit perasaan lega. Berterima kasih pada akak tu dan berfikir Maha Baiknya Allah. Pada pandangan zahirnya, akak nie bantu untuk cuba selesaikan masalah yang sedang saya hadapi. Hakikatnya siapa yang gerakkan akak nie untuk bantu saya? Siapa yang izinkan akak nie untuk berjaya buat programming dalam limited time? Kalau Allah tak izinkan, mungkin saya tak berjaya jumpa akak tu. Boleh jadi tiada kelapangan atau akak tu tak tergerak hati untuk bantu saya. Pada masa yang sama, orang paling expert pun mungkin gagal pada waktu 'expert'nya sangat diperlukan. Subhanallah, alhamdulillah.

Saya yakin, itu sebenarnya adalah limpahan rahmat Allah di kala saya amat memerlukan. Apa yang berlaku semalam, situasinya bukan pertama kali, perasaannya bukan untuk pertama kali dan akak itu bukan orang yang pertama. Bahkan berkali-kali 'nasib baik' ini telah terencana dalam perjalanan pengajian saya.

Atas kadangkala rapuhnya hubungan saya dengan Allah, turun naiknya ingatan padaNya..sering saya tertanya-tanya, mungkinkah ada insan-insan mulia yang sering menitipkan doa kesejahteraan buat saya? Ya Rahman, Engkaulah sebaik-baik yang dapat memberikan balasan buat mereka.

Apa pun, perjalanan pengajian saya masih belum tamat. Masih perlu saya hadapi dengan pelbagai kemungkinan dan beberapa cabaran yang perlu diselesaikan. Mudah-mudahan rezeki Allah kurniakan untuk saya mencapai sasaran submit thesis semester ini. Doa berterusan dan usaha diseiringkan. Moga Allah permudahkan segala urusan kita semua, insyaAllah.

Sekian saja coretan di kala hujan baru lepas turun di bumi UPM.
Assalamu'alaikum dan senyum sokmo. (^__^)

0 comments:

Post a Comment