Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua. :)

Seseorang boleh jadi apa je..boleh dipandang sebagai apa-apa je, bergantung pada orang yang pandang..haa..saje je nak cerita situasi..

Ada satu hari nak tumpang solat dekat surau kawasan perumahan, pastu ada budak-budak tengah main air dekat luar surau. Seksi-meksi pakai kain pelekat mandi. Nampak saya lalu,
"Eh, ada makcik la.."
Uhuks!Ok, hari tu saya jadi makcik.

Masa lain pulak, lab ada buat short course. datang orang catering tanya mana nak letak makanan. saya tak pasti jadi tanya pada lab assistant. pastu datang organizer short course, tanya saya ada bawak alas meja tak. lab assistant tu terus sound.."kau nie, dia student la. bukan caterer!"
Ok, hari tu ada orang nampak saya macam orang buat katering ye.. :D

Dulu masa saya praktikal di Hospital Seberang Jaya, Pulau Pinang. Waktu kerja tu kebetulan nampak senior, anaknya masuk hospital. Singgah sekejap ke katil untuk ziarah anaknya. terus mak kepada senior tu bagitau masalah cucu dia..pastu tanya,"macam mana ye, doktor?" tersenyum-senyum saya dan kakak senior tu dan bagitau saya cuma student praktikal biomedic engineer, doktor mesin bukan doktor orang..hehe..

"doktor mesin"..tapi pegang fail macam cikgu je?
:p

Kita boleh jadi apa je dari pandangan orang. Boleh dipandang rendah, boleh juga dipandang tinggi. Kadang-kadang bergantung pada cara kita berpakaian, cara kita bercakap, cara kita bawa diri, cara respon dan lain-lain.

Kesannya dari pandangan orang tu kita boleh jadi down, jadi gembira, rasa tersindir, rasa bersemangat, rasa kelakar 'joke of the day'..hanya kalau pandangan tu boleh bagi kesan pada kita kalau kita nie pun jenis kisahkan pandangan orang..^^

Contoh kalau time study, dapat result gempak..lecturer pulak tampal depan bilik dia. rasa macam orang nampak kita pandai je..time result tak ok, time kena kritik hasil kerja depan orang, masa tu siap rasa.."aku nie tak layak belajar kot sebenarnya..balik umah sental periuk je sesuai kot.."
Sadis.

Kwang3.


Apa pun, rasanya kita yang paling tau siapa kita, bagaimana kita sebenarnya, apa situasi kita dan apa yang sebenar-benarnya diri kita nak jadi dan mahukan. Pandangan kita pada diri kita yang paling bagi kesan pada kita. Jadi, pandanglah diri kita dengan sebaik-baik pandangan. Jangan mem'bodoh'kan diri kalau silap, tak perlu menyakiti diri sendiri kalau ada buat salah..maafkan diri sendiri dan cakap dalam hati "ye, aku dah buat silap..it's ok..it's alright.." dan cuba jadi lagi baik.

Ok?


Selamat menjalani hari-hari dengan tenang dan senyum selalu! :)

0 comments:

Post a Comment