Assalamu'alaikum dan salam kebahagiaan buat semua..(^__^)
Aku nak share ngan korang satu cerita.. watak utama bukan aku..bagi chance orang lain..
Siapa?
Abu Nawas..owh, penah dengar?
Sapa yang suka melawak bijaksana sini tu, mungkin idola dia jugak la si Abu Nawas nie..hehe..
Okay, ACTION!

... * * *...

Suatu hari seorang sahabat bertanya kepada Abu Nawas,
"Wahai Abu Nawas, engkau dikenali sebagai seorang yang bijak. Sekarang dapatkah engkau mengatakan pada kami, di dunia ini apa yang engkau anggap paling berharga?"

"Nasihat"

Temannya berfikir sesaat dan mengutarakan pertanyaannya, "Jika begitu apa yang engkau anggap paling tidak bernilai?"

"Nasihat", jawab Abu Nawas lagi.

Para pendengarnya nampak tidak berpuas hati.
"Bagaimana sesuatu menjadi sangat berharga dan juga tidak bernilai?Engkau pasti membuat kesalahan", protes mereka.

"Tidak, temanku. Aku tahu apa yang aku katakan. Suatu nasihat yang dilakukan akan menjadi sesuatu yang berharga tetapi jika tidak dilaksanakan ianya tidak akan bernilai sama sekali."kata Abu Nawas.


... * * * ...




- tolong nasihatkan aku selalu -

akan aku jadikannya paling berharga

:)



0 comments:

Post a Comment