Bismillahirrahim..

Assalamu'alaikum wbt.. (^_____^)
Sat2.. aku tipu, senyum tak ikhlas tu. sori.

Pernah tak korang lapangkan masa untuk fokus study.
Lepas tu dapat result test ke kuiz ke..
Sama je macam korang tak lapangkan masa untuk fokus study?
Aku dah rasa. Frustrated.

Owh, sebenarnya tak fokus study pun.
Mungkin cuma membuang masa.
Buat syarat pegang dan tenung buku.
Mungkin.

Pernah tak korang minta tolong kawan-kawan ajar,
Tapi kena sound. Atau pun dia ajar tapi nada macam nak marah.
Aku pernah.

Aku tanya soalan kat dia. Pastu dia tanya soalan kat aku balik.
"Ko nie tidur ke dalam kuliah?"
Kejam gila.
Aku cam ada persepsi negatif kat budak-budak pandai.
Berlagak pandai dan tak mau kongsi ilmu.

Aku ada kawan,
Kat matrik.
Walaupun dia bukan kategori 4flat..
Dia pandai mengajar aku.
Sampai ada satu subjek tu,
Aku dapat markah paling tinggi dalam kelas.
Dan kalahkan semua budak 4flat.
Ko nampak tak keikhlasan dia mengalir kat aku?

Aku tak anggap kebetulan, sebab hampir dua tahun kat matrik..
Program Dua Tahun (PDT) aku dengan dia,
Begitulah selalu berulang dia akan mengajar aku.
Sampai aku faham.
Sampai aku boleh skor.
Sampai bila dekat U,
Ada yang tanya,
"Betul ke penah dapat result cmtu?"

Teruk benar agaknya aku sekarang.
Sampai tak percaya dulu aku macam tu.

Aku hairan kat sini.
Bila aku minta tolong ajar dari budak2 1st class nie,
Aku bukan takat tak faham,
Macam nak nangis pun ada.

Sudahnya, aku balik bilik.
Duduk kat meja study, study sorang2.
Jerit dalam hati sorang2.
"Aduhh.....sapa nak ajar aku nieee....."
Sambil membayangkan tangan kawan aku menggerakkan pen,
Melakar formula memberi kefahaman buat aku.

Mimpi.

p/s: Krisis kepercayaan diri. Lunturkan kebergantungan. Mampukah?


3 comments:

sabar kak.... jgn dok tensyen.... wat slow2....

assalamu'alaikum.. umi, insya Allah, tu dugaan yg Allah nk bagi kat kita ja.. jgn sedih2 noh.. " dan janganlah kamu (merasa) lemah, jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang yang beriman" (ali imran: 139)

Dulu ada beberapa subjek yang sampai sekarang aku tak paham aku belajar apa. aku tak percaya yg sekarang aku dah grad. Malam test, mula merayap ke group2 member tengah study. Dgn muka tak tahu malu, minta depa ajar satu-satu apa yang masuk dalam test/xm. balik bilik, tidur tawakal. Alhamdulillah, walaupun aku tak paham apa2 sepanjang satu sem, xm lulus cukup makan, grad duduk ranking 10 terakhir dalam senarai batch, tapi skrg alhamdulillah dpt kerja yg rilek dan pendapatan selesa.

Post a Comment